Nyelvtanulás és tudatos jövőtervezés? Csőke László ezekben hitt diákként

Ugyan nem törvényszerű, de tény, hogy a jól tanuló diákok nagyobb eséllyel teljesítenek majd az életben is hasonlóképp. Csőke László Attilának már a középiskolás évei kezdetén konkrét elképzelései voltak jövőjét illetően. A Népújság a középszintű tanulmányok megkezdésekor, Aki diplomata akar lenni címmel cikket közölt róla, majd a továbbtanulás küszöbén szintén megtették ezt.

 

Cél a diplomata lét

 

Az egri Gárdonyi Géza gimnázium diákjaként már elsősként arról beszélt, hogy diplomataként képzeli el a tanulással töltött éveken túl az életét. Akkoriban célja az angol és az orosz nyelvvizsga letétele volt, de az arabbal is szívesen foglalkozott volna. Sőt, ennél is tovább gondolkodott, és a moszkvai Nemzetközi Kapcsolatok Intézetének diplomata tagozatát tűzte ki célként.

 

A nyelvvizsgákat és a felvételit sikeresen abszolválta

 

Mindig érdekes néhány év távlatában visszatekinteni arra, hogy az egykor megálmodott tervekből mi vált valóra, és esetleg mi az, amit nem sikerült átültetni a valóság talajára. Az egykor jópofa kisfiúval három és fél év múlva készítettek ismét interjút. Mint kiderült, felvételt nyert a moszkvai egyetemre, ráadásul oroszból középfokú nyelvvizsgát szerzett. Tinédzseres lelkesedéssel és a szemében égő tűzzel arról is beszélt, hogy a történelem és az irodalom mindig is közel állt a szívéhez.

 

Egykori osztályfőnöke, Fodor Jánosné eloszlatta azt a tévhitet, miszerint a „csodagyerekek” naphosszat csak a könyvet bújják, és kimaradnak a fiatalkor izgalmaiból. Csőke László jó tanulmányai eredményei mellett mindig szakított időt arra, hogy társainak segítsen. Ez a fajta szociális érzékenység a mai napig megmaradt benne. Természetesen egy jó poénért sem kellett messzire mennie, ugyanis igazi tréfamesterként ismerték osztálytársai.

 

Tudatosság a tanulásban és a tervezésben

 

Az orosz mellett az angolt is előszeretettel tanulta Csőke László. A biflázás helyett azonban a figyelmes tanulás híve volt, s ennek meg is lett az eredménye, hiszen már az egyetemi évek előtt megszerezte angolból is a középfokú nyelvvizsgát. Az egykori tervei között szereplő arabbal is megpróbálkozott, amiben egy jemeni orvostanhallgató volt segítségére, ám idővel megszakadt a kapcsolat, és így az arab is parkolópályára került.

 

A társaság akkor és ma is sokat számít, hiszen a kortársak komoly hatással vannak a preferenciákra. Az osztályfőnök szerint az akkori 32 gyermek közül 18-nak sikerült érettségiig nyelvvizsgát szerezni. A tapasztalatok tehát már évtizedekkel korábban is azt mutatták, hogy a folyamatos tanulás és a célirányos felkészülés szinte egyenes utat jelenthet a vágyott pálya irányába. Csőke László Attila akkoriban sem mondott le az arab és a kínai nyelv elsajátításáról, hiszen úgy vélte, a diplomata pályán ezeknek nagy hasznát veheti majd a jövőben.